Search Th|s Blog

Open Opis  

Sunday, October 26, 2008


Khamis tu jugak department depan kami ada buat sambutan hari raya besar2an...suma VIPs pun turun la ke floor kami. Sib baik Dato' Sri tak dtg, silap2 opis kami pun dia lawat skali. Petang tu after lunch depa dok ajak la kami nih pi mkn skali. Memula tu segan but bila rombongan Cik Kiah yang dtg apalagi kami serbu je la suma makanan yang ada. Actually masing2 dah kenyang but food dia mmg sedap2. Tak dapek kami nak nolong...hehe

Apa la 3 'dara' pingintan nih dok tengok...
Ni ha ...deco dia yang kami survey
Dok maintain lagi...lepas ni nak makan mee rebus plak. Time nih dh habis makan satay nasi impit bagai...kenyang konon...
Haaa...ni la mee rebus dia yg sedap itu tapi pasal kenyang kami share jek...just nak merasa
Dessert time....
Last2 kami balik after almost one hour kat situ hahahahaha....makan tak engat punya...

AddThis Social Bookmark Button

Email this post


Fridge  

Friday, October 24, 2008

Balik raya ari tu kat Melaka, we saw Pakwe nye fridge dah uzur. So i and Abg ingat nak belikan Pakwe the new one. Then talked to Ablong and he agreed to 'join' the club la. So pagi Jumaat tuh we went to Cheng to buy the new fridge for Pakwe. Ok la price dia affordable and besar la....Masa delivery tu mak pon join skali the club...so we all tong2 la... lepas ni kalau balik umah Pakwe dah tak yah la letak lauk kat dlm kotak polisterin and air batu lagi.... Sementara Pakwe ada lagi ni tak salah nak buatkan dia gembira....kami pun jarang balik. Sekali sekala balik apa salahnya menyenagkan hati dia.....ni kira ala2 hadiah raya laadari kami...hehehe

AddThis Social Bookmark Button

Email this post


Cook & Bake  

Tuesday, October 21, 2008

As mentioned by Roz, I buat mkn2 sket on Saturday fro family and friends. Alhamdulillah suma berjalan lancar. Thousand thanks to Kak Ain and Ablong for the helps...oso not forgetting Kak Long, Yuh, Fizah and Puji. Memula cuaks gak coz tak penah masak mee bandung. Sib baik Kak Ain ada to demo hehe. Kalau ikut hati mmg nak masak mcm2....konon kederat tu kuat sgt la. Ok la...spagetti pun mendapat sambutan...hehe...satay pun bertambah. Thanks for those yg datang...insyallaah lain tahun ada rezeki kita buat lagi.....

But mlm before that sempat lagi gi rumah Roz for her makan2....mmg at that time lapo bapok... so laksa sarawaknya i mkn sampai dua mangkuk. Plus plak ngan kentangnya...ntah apa nama ntah hehe...mkn tak engat nya...kiddos as usual dh jumpa toys, kira mcm food diorg la tu...Roz, lain tahun buat lagi okess....

AddThis Social Bookmark Button

Email this post


Open Opis  

Sunday, October 19, 2008

On Friday i amik half day leave. Ptg tu Abg ada Open Opisnye as usual. Mmg opis Abg akan buat this event every year. So thn ni lega sket coz i blh amik half day leave. Tak mcm tahun lps kena amik fulll day coz half day not started yet.

So balik tgh hari tu i hantar Abg gi masjid for Friday prayer then balik umah angkut kiddos suma. Amik Abg balik and we straight went to Abg's opis. Dlm keta tu dah hujan sket dah. Sib baik time sampai tak hujan and dapat parking dekat jek.

On the way, dlm keta
Abbas menyengih jek and Syamil tak habis2 dok menggodek PDA abahnya
Syahmi keletihan dari balik skolah lagik....ketiduran on the way pegi lagi

Sampai2 orang dah ramai and tempat dah penuh....cari2 tempat dapat la kat satu meja nih dlm 3 kerusi...ok la...Abg and Syahmi dok beratur to take the food. Abbas dah tak sabar2 nak mencari aiskrim...end up diorg belasah aiskrim sampai 2 sorang and hasilnya diorg selsema sampai skang.
Deko ala2 kampung

Kiddos gumbira lepas dpt makan aiskrim...terlebih gula la tu
Syahmi je bad mood ntah apsal ntah

AddThis Social Bookmark Button

Email this post


Pagi Raya  

Sunday, October 12, 2008

Baru la leh post kan entry utk raya. Ni pon kat umah abah kat BTP. Abah guna streamyx so laju la nk load all the pics.

Pagi raya we all gi solat raya kat surau yg papa gi baca khutbah n imamkan. Semangat sket coz Papa nye suara naturally mmg kuat n bersemangat. Nak tido pon tak sempat hehe.

Then after that before we eat, acara bersalam2 pon start la.....

Tgh get ready nak kumpulkan suma org kampung
Me and kiddos with all bujangsCucus with Atuk and NenekMana la suma org tak ready2 lagi nih....dah ramai tu makin lambat la jadinyaSo acara starts with kak long la...yg plg tua kan hiks...beratur tunggu giliranmuka tensi jek coz Syahmi buat perangai...ngantuk lagi kotpriceless pictures...bkn senang nk suh Papa n Mama posing camni...sayang gambo Papa nampak sekerat jek....picture taken by Syamil...paham2 je laAcik with Amir Asyraf and anak sedaraAndak dok sibuk nak tunjuk perut yg tak nampak lagik....sabo la 2-3 bulan lagi dh tak yah tunjuk...nampak dari jauh hiksKak long and family
Me and familyAndak and family

AddThis Social Bookmark Button

Email this post


Raya Di Pantai  

Saturday, October 11, 2008

Petang raya we went back to Melaka...umak Pakwe, mak side. Dalam kul 6 baru sampai coz from KL pun dah kul 4pm. After bersalam2 pagi tu and mkn2, we all bantai tido. Kata pon sampai kul 4 pagi dok masak. Sib baik tak lentok masa solat raya tuh. But oleh kerana yg bagi khutbah raya pon Papa, with his voice yg mmg kuat. So mmg payah sket la nk rido time tuh. hehe

So sampai2 Melaka we all terus je tuju umak pakwe. And just lepak aje kat situ...mkn2. Actually raya thn ni nama je balik kampung but we all tak pegi memana acept to umah mak Kak Ain kat Sebatu. Second day raya tu kononnya nak ikut mak gi ziarah family. Abg mmg tak fasih sgt la bab2 sedara mara dia. Biasa we just follow Ablong but this time around dah sah2 la Ablong and kak ain dh meround pagi raya tu. Kami dah ketinggalan. Mlm tu plak Abg dok berjaga tgk bola Liverpool nye. So bila nak follow mak pi beraya dia dh flat. Disuruhnya kiddos ikut mak abah gi beraya. Kami dok bongkang kat umah. I pon tak ikut la since Abg tak pegi.

Then kiddos nih dah tau umah moyang diorg ni dekat ngan pantai, sibuk la ngajak abahnya pi pantai. But kat pantai ni biasa org kampung sini mmg tak mandi kat lautnya coz ada obor2. Biasa kalau org2 yg mandi kat pantai ni mmg la outsiders jek. So we warned the kiddos tak leh mandi but can main pasir jek. When they agreed, ptg tuh kami bwk ler depa pi sana.

AddThis Social Bookmark Button

Email this post


Raya and Cookies  

Friday, October 10, 2008

Last week pose tu mmg busy ngan masuk kitchen cabinet. Sib baik sempat pasang before raya. Kalau tak mmg la tak sempat I buat kuih raya. This year mmg sejarah la psl buat cookies sendiri. Hehe…..dh dibelikan oven suma bagai nk kena la kalau tak buat suma sendiri.

In 2 weeks time dh siap suma starting dari amik quotation sampai la installation. Lagi semangat nak masak hehe. Especially yg mana2 resepi guna oven la. Tapi nak start guna tu terhegeh2 gak la. Sib baik Abg ada utk belajar manualnye tuh. Kalau nak harap I hmmmm berchenta la.

Semangat tu mmg la besar nak buat banyak jenis cookies. Last2 dapat la buat dlm 5 jenis. Kira ok la utk first timer hehe. Semangat dapur baru kot ahaks…
Mangkuk untuk menguli...

Bahan2 di mixkan dlm mixer
Membako dalam oven baru hehe
Hasilnya....yummyyyy
Peneman setia yg sentiasa mengaco

AddThis Social Bookmark Button

Email this post


Tobek  

Wednesday, October 8, 2008

Few days before raya we went to Papa's house for monthly tazkirah. Then after the tazkirah done, suma decide to apa nak mkn for berbuka. Then Papa n Mama pon start the order sapa yg beli apa and so on. Abg and i kena pi beli roti john, roti bom and nasi lomak. Tu suma foods requested by Abbas and Syahmi la. I tambah lagi plak ngan air tebu hehe.

And bila balik Papa told me si Syamil dah buat satu projek baekkk punya. Actually i tak perasan pon. But bila Papa asked me to tengok kepala dia...skali kepala dia dah tobek la. Dunno sapa yg buat but Papa dah jumpa gunting and sejemput rambut kat lantai. tanya punya tanya skali tuan empunya diri yg buat sendirik. Punya la susah suh potong rambut ari tuh. Skali dia sendiri teringin nak jadi barber...hishhhh...ni la hasilnya....nampak tak spot kat atas kepala dia tu. Actually ada dua spot lagi but punya la susah nak ngamik gambonya psl dia kat belah tepi sket. Saje je i n Abg tak nak botakkan terus rambut dia tuh...biar dia beraya ngan kepala tobek hahahaha....

AddThis Social Bookmark Button

Email this post


Halluuuuuuu......  

Monday, October 6, 2008

Lamanya tak berblogs...hehehe raya punya pasal la kan....first thing is raya mood. eh, tak jugak... dah tua2 ni tak de la ber mood raya sgt kan. but actually dah last week of Ramadhan ari tu baru la project buat kuih raya nak start. Pastu bila dh balik kampung and takde line tenet lagi la terbengkalai blog nih. Ni baru today sampai umah.....insyaallah from today onwards blog nih akan bertatih, berjalan dan berlari lagi hehehe mengikut keadaan masa.

Few days before raya, to be exact sabtu before raya tu i gi my monthly check-up with Abg. Alhamdulillah baby suma ok.Jjust Dr tanya jek raya mana coz kalau boleh by this stage i tak merayap jauh2 la. Sib baik tak jadi balik Kelantan....so raya ni paling jauh pun kat Melaka je la yek. The baby tak enggage lagi but kepala dia dah kat bawah la. seram plak i....alamakkkk macam nak bersalin first baby la plak hehehe....but Dr won't scan the baby after 30 weeks unless there's something la. That day Dr just scan the heart beat and it sounds good. So we will see Dr in 3 weeks time. Mak ai...cepat la plak....oh no...next month baby is coming. Mentang2 la this is the fourth baby, satu benda pun tak prepare lagi...opsss Abg dah siapkan the room, baby cot and my bed. But normally beg utk gi hospital dah siap since 7th month lagik. Ni kena prepare ni...ok ok...nnt i pprepare ok. Tried to load some picture but my Izzi is too slow tonite. Lain kali la to story about the pic. Den dah ngantuk......nnt sambung okesss.....good nite and sleep tight.

AddThis Social Bookmark Button

Email this post


Demam Raya  

Sunday, September 28, 2008

Dah lama tak update log nih...sowwyyyy. Pslnya busy ngan macam2 benda. Dok buat kuih raya la. Dapur pon baru masuk kabinet. Macam2 ler sampai tak nyempat nak meng update blog ni. Ni pon raya dah dekat. So lps raya la insyaallah sambung balik. Nnt balik kpg takde internet pastu dure nyibuk nak berjalan n mkn jek. See ya lepas raya. Selamat menyambut hari lebaran......

AddThis Social Bookmark Button

Email this post


 

Design by Amanda @ Blogger Buster